Pages

PRODUK HALAL TANGGUNGJAWAB BERSAMA


Thursday, February 11, 2010

Pengusaha Makanan Halal Disaran Amal Sistem "Halalan Toyyiban"

Pengusaha makanan halal tempatan perlu meningkatkan nilai tambah dan kualiti produk masing-masing dengan mengamalkan sistem "halalan toyyiban".

Menteri di Jabatan Perdana Menteri Tan Sri Nor Mohamed Yakcop berkata dengan sistem halalan toyyiban, setiap produk halal yang dihasilkan akan dijamin kesuciannya di sepanjang rantaian bekalan, walaupun telah melalui beberapa proses logistik khususnya pengangkutan, pergudangan, pembungkusan dan peruncitan.

"Sistem ini akan menghindar dan meminimumkan kemungkinan kontaminasi produk-produk ini dari perkara-perkara yang haram dan ini selaras dengan usaha kerajaan dalam menjamin integriti produk-produk halal," katanya pada majlis perasmian Forum Konsultatif Kebangsaan Standard Halalan Toyyiban di sini Khamis.

Nor Mohamed berkata industri makanan halal menyediakan peluang dan potensi yang amat besar kepada pengusaha makanan tempatan untuk mengembangkan pasaran masing-masing.

Beliau berkata dianggarkan nilai pasaran industri makanan halal dunia akan mencecah RM2 trilion setahun manakala di Malaysia, ia kira-kira RM45 bilion setahun.

Forum Konsultatif Kebangsaan Standard Halalan Toyyiban dianjurkan oleh Yayasan Ekonomi Sejagat (YES) dengan kerjasama Halal Industry Development Corporation (HDC) dan Jabatan Standards Malaysia.

Ia bertujuan untuk memperkenalkan Standard Halalan Toyyiban kepada peserta-peserta dalam industri halal.

-- BERNAMA

No comments:

AL WAHIDA MARKETING SDN BHD

AL WAHIDA MARKETING SDN BHD
Sila klik imej untuk ke link

Klik imej untuk ke link

KOPERASI WAHIDA HPA BERHAD

KOPERASI WAHIDA HPA BERHAD
Sila klik imej untuk ke link

Sila klik imej untuk ke link

Sila klik imej untuk ke link

Sila klik imej untuk ke link

DVD PROFIL HPA

HPA Terkini